Youth concepts regarding child participation and children's right

Authors

  • Mónica Ramírez Pavelic Universidad Arturo Prat, Chile
  • Sylvia Contreras Salinas Universidad Central de Chile, Chile

Keywords:

Discourse analysis, rights of the child, infancy, participation

Abstract

We present the results of an investigation which aim is to analyze – in the words of young university students – their conceptions regarding child participation in the context of the International Convention on the Rights of the Child. To that end, it featured the informed participation of 53 university students in 1st year of Psychology at a Spanish university, whose ages were 18 years old. They formed four discussion groups; and for the processing and analysis of the information, the QDA Miner software and discourse analysis were used. The main findings indicated that among our interviewed, exists a perception of low participation of children, in addition to scarce knowledge regarding the rights of the child.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beltrán, M. (2003). La realidad social. Madrid: Tecnos.

Benedicto, J. & Morán, M. L. (2002). La construcción de una ciudadanía activa entre los jóvenes. Madrid: Instituto de la Juventud.

Burkey, S. (1993). People First: A Guide to Self-Reliant Participatory Rural Development. Fairford, GLO: Zed Books Ltd.

Cortina, A. (2009). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza.

Fernández, J. (2005). Els infants com a ciutadans: anàlisi de la participació dels infants. (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona, España. Recuperado de http://www.tesisenred. net/bitstream/handle/10803/2871/00.JFB_PREVI.pdf?sequen ce=1

Gaitán, L. (2006). Sociología de la infancia (Análisis e intervención social). Madrid: Síntesis.

Hart, R. (2001). La participación de los niños en el desarrollo sostenible. Barcelona: PAU Education.

Íñiguez, L. (2003). El análisis del discurso en las ciencias sociales: variedades, tradiciones y práctica. En L. Íñiguez (Ed.), Análisis de discurso. Manual para las ciencias sociales (pp. 83-124). Barcelona: Editorial UOC.

Pires, S. & Branco, A. (2007). Protagonismo infantil: coconstruyendo significados en el medio as prácticas sociales. Paidéia, 17(38), 311-320.

Provalis Research. (2004). QDA Miner: Software para Análisis Cualitativo de Datos. Guía del usuario (C. Cisneros, trad.). México: Autor.

Ramírez, M. & Contreras, S. (2014). Deconstruyendo la noción de infancia asociada a Ciudadanía y Participación. Revista Scielo Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 10(1), 91-105.

Seguro, V. (2010). Del derecho al hecho: Un estudio sobre la participación infantil y los derechos de la infancia (Trabajo de investigación para la obtención del Diploma de Estudios Avanzados inédito). Universidad Autónoma de Madrid, España.

UNICEF (2004). Construyendo ciudades amigas de la infancia: Un marco para la acción. Madrid: Autor.

Downloads

Published

2015-12-10

Issue

Section

Research articles

How to Cite

Youth concepts regarding child participation and children’s right. (2015). LIBERABIT. Revista Peruana De Psicología, 21(2), 262-268. https://ojs3lib.epu.edu.pe/index.php/Liberabit/article/view/271

Similar Articles

1-10 of 202

You may also start an advanced similarity search for this article.