Learning styles in freshmen and senior university students from Buenos Aires
Keywords:
Learning styles, university students, academic performance, KolbAbstract
Discusses differences in learning styles, according to socio-demographic and academic variables, and then examine its effect on the academic performance of learners. Participated 300 students from different faculties: Engineering, Medicine, and Psychology. Significant differences were observed in the Assimilator and Pragmatic styles according to age: the first in favor of older students, and the second of younger ones. The men stood out significantly in the Convergent and Adapter styles. Comparing freshmen and senior students, the first expressed a preference for the Pragmatic style, and the second for the Assimilator. The explanatory analysis indicated a negative influence of the Pragmatic style approach, and a positive for the Assimilator on academic performance.
Downloads
References
Álvarez, R. (1995). Estadística multivariante y no paramétrica con SPSS. Santiago de Compostela: Díaz de Santos.
Álvarez, R. (2007). Estadística aplicada a las ciencias de la salud. Santiago de Compostela: Díaz de Santos.
Arias, W. L., Zerraga, J., & Justo, O. (2014). Estilos de aprendizaje y metacognición en estudiantes de psicología de Arequipa. Liberabit, 20(2), 267-279.
Bahamón, M. J., Vianchá, M. A., Alarcón, L. L., & Bohórquez, C. I. (2012). Estilos y estrategias de aprendizaje: Una revisión empírica y conceptual de los últimos diez años. Pensamiento Psicológico, 10(1), 129-144.
Cashen, L. H. & Geiger, S. W. (2004). Statistical power and the testing of null hypotheses: A review of contemporary management research and recommendations for future studies. Organizational Research Methods, 7(2), 151-167.
Cohen, J. (1977). Statistical power analysis for the behavioral science. New York: Academic Press.
Cox, T. D. (2013). Learning styles and admission criteria as predictors of academic performance of college freshmen. Institute for Learning Styles Journal, 1, 1-10.
Davey, A. & Savla, J. (2010). Statistical power analysis with missing data. New York: Routledge.
De Miguel, M. & Arias, J. M. (1999). La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria. Revista de Educación, 320, 353-377.
Freiberg, A. & Fernández, M. M. (2013). Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje: Análisis de sus propiedades psicométricas en estudiantes universitarios. Revista Summa Psicológica UST, 10(1), 103-117.
Gil, J. A. (2011). Metodología cuantitativa en educación. Madrid: UNED.
Gutiérrez, J. C. A. (2007). Estadística general aplicada. Medellin: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Honey, P. & Mumford, A. (1986). The manual of learning styles. Maidenhead, Berkshire: P. Honey, Ardingly House.
IBM Corporation (2012). IBM SPSS Statistics (21). Recuperado de http://www-01.ibm.com/software/es/analytics/spss/
Juárez, C. S., Rodríguez, G., & Luna, E. (2012). El cuestionario de estilos de aprendizaje CHAEA la escala de estrategias de aprendizaje ACRA como herramienta potencial para la tutoría académica. Revista Estilos de Aprendizaje, 10(10), 148-169.
Keefe, J. W. (1988). Profiling and utilizing learning style. Reston, Virginia: NASSP.
Kolb, D. (1976). Learning Style Inventory: Technical Manual. Boston: McBer and Company.
Kolb, D. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, Inc., Englewood Cliffs.
Kolb, A. & Kolb, D. (2005). The Kolb learning style inventory – version 3.1 2005 technical specifications. HayGroup. Recuperado de www.whitewater-rescue.com/support/pagepics/lsitechmanual.pdf
Martín del Buey, F. & Camarero, F. (2001). Diferencias de género en los procesos de aprendizaje en universitarios. Psicothema, 13(4), 598-604.
Miles, J. & Banyard, P. (2007). Understanding and using statistics in psychology. California: SAGE Publications, Inc.
Ortiz, A. F. & Canto , P. J. (2013). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería en México. Revista Estilos de Aprendizaje, 11(11), 160-177.
Ossa, C. & Lagos, N. (2013). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de pedagogía de educación general básica (primaria) de una universidad pública en Chile. Revista Estilos de Aprendizaje, 11(11), 178-189.
Padilla, A. M., Gutiérrez, E., & Cabrera, A. (2013). Aproximación a los estilos de aprendizaje de estudiantes de la universidad de las ciencias informáticas de La Habana, Cuba. Revista Estilos de Aprendizaje, 11(11), 190-211.
Pedroza, H. & Docovskyi, L. (2006). Sistema de análisis estadístico con SPSS. Managua: IICA.
Prajapati, B., Dunne, M., Bartlett, H., & Cubbidge, R. (2011). The influence of learning styles, enrolment status and gender on academic performance of optometry undergraduates. Ophthalmic & Physiological Optics, 31(1), 69-78.
Rojas, G., Salas, R., & Jimenez, C. (2006). Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento entre estudiantes universitarios. Estudios Pedagógicos, 32(1), 49-75.
Ruiz, B. L., Trillos, J., & Morales, J. (2006). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 11-12(13), 441-457.
Said, P. B. T., Díaz, M. V., Chiapello, J. A., & Espíndola de Markowsky, M. E. (2010). Estilos de aprendizaje de estudiantes que cursan la primera asignatura de la carrera de Medicina en el nordeste argentino. Revista Estilos de Aprendizaje, 6(6), 67-79.
Scheaffer, R., Mendenhall, W., & Lyman Ott, R. (2007). Elementos de muestreo. Madrid: Thomson.
Silva, E. (2009). Estilos de aprendizagem em universitários brasileiros. Estabelecimento de perfis por titulação. Tradução, adaptação e análise do CHAEA (Tesis doctoral). Recuperado de https://buleria.unileon.es/xmlui/bitstream/handle/10612/999/2009SILVA%20FALCHETTI%2c%20EDNA.pdf?sequence=1
Universidad de Buenos Aires. Coordinación General de Planificación Estratégica e Institucional (2011). Censo de estudiantes 2011. Resultados finales. Recuperado de http://www.uba.ar/institucional/censos/Estudiantes2011/estudiantes%202011.pdf
Wilkinson, T., Boohan, M., & Stevenson, M. (2014). Does learning style influence academic performance in different forms of assessment? Journal of Anatomy, 224(3), 304-308.
Xin, Y. & Xiao Gang, S. (2009). Linear regression analysis. Singapore: World Scientific.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright: In the event that the manuscript is approved for future publication, the authors retain the copyright and assign to the journal the rights to publish, edit, reproduce, distribute, exhibit, and communicate nationally and internationally in the various databases, repositories and portals.
Self-archiving policy: The author can share, disseminate, and publicize his research published by the media (e.g., academic social networks, repositories, and portals) available on the web. During the editorial review process, the journal will provide the author with the previous versions (post-print) which should NOT be disclosed by any media, only for personal use and for final approval. Liberabit will send the author the final version of the article (published version) in PDF and HTML to be shared, disseminated and disclosed by the media available on the web. After the publication of the articles, the authors can make other independent or additional agreements for the non-exclusive dissemination of the version of the article published in this journal (publication in books or institutional repositories), provided that it is indicated with the respective reference that the work has been published for the first time in this journal.