Conceptions regarding upbringing: the thoughts of parents
DOI:
https://doi.org/10.24265/liberabit.2016.v22n1.03Keywords:
parental models, upbringing, beliefs, parenting practicesAbstract
Being the family one of the main institutions of human development, it becomes one of the responsible pillars upon which the personal and social well-being is sustained, in addition to constituting the space where a particular vision of the world is built. This makes the study of parent’s thoughts relevant (expressed through beliefs), who become the main actors of upbringing and therefore of the welfare and family development. The present work has as its aim to assess the concepts that parents maintain about parenting. Participants included 40 families who answered a designated questionnaire of parental models (Martinez, Salazar & Infante, 2013), and a semi-structured interview which inquired about the family dynamics and child-rearing practices. The results indicate that the parental model translates into a negotiated upbringing pattern; a link of closeattachment and a pattern of success promoter. In the interview analysis they found four categories that show the aspects of upbringing that participants perceive as easy and difficult; the personal perceptions on the role of parents being carried out, and the most common challenges facing families today. It is concluded that parental thoughts regarding upbringing is produced from their knowledge, beliefs and attitudes clearly influenced by the nearby social context, the dominant culture, and the inherited culture on the rooted family in the previous upbringing experiences.
Downloads
References
Camacho, J. & Correa, A. D. (1993). Diseño de una metodología para el estudio de las teorías implícitas. En M. J. Rodrigo, A. Rodríguez & J. Marrero (Comps.), Las teorías implícitas: una aproximación al conocimiento cotidiano (pp. 123-160). Madrid: Visor.
Ceballos, E. M. C. (1994). La legibilidad de las prácticas y metas educativas de las madres en relación con su contenido y organización (Tesis Doctoral). Tenerife: Universidad de la Laguna. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ tesis?codigo=671
Esteinou, R. (2004). La parentalidad en la familia: cambios y continuidades. En M. Ariza & O. de Oliveira (Comps.), Imágenes de la familia en el cambio de siglo (pp. 251-282). México, DF: Instituto de Investigaciones Sociales.
Flick, U. (2004). Entrevistas semiestructuradas. En U. Flick Introducción a la investigación cualitativa (pp. 89-110). Madrid: Ediciones Morata.
Grusec, J. (2010). Actitudes y creencias parentales: Su impacto en el desarrollo de los niños. En Tremblay RE, Barr RG, Peters R deV, Boivin M, (eds). Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia [en línea]. Montreal: Centre of Excellence for Early Childhood Development. (pp. 1-4). Recuperado de http://www.enciclopedia-infantes.com/sites/default/files/textesexperts/es/2520/actitudes-y-creencias-parentales-su-impactoen-el-desarrollo-de-los-ninos.pdf
Infante, A., Martínez, F., & Díaz, A. (2013). Modelos parentales, ejes de racionalidad y atribución: un estudio cualitativo en familias mexicanas. En J. J. Gázquez, M. C. Pérez, M. M. Molero & R. Parra (Comps.), Investigación en el ámbito escolar: un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas (pp. 307-314). Almería: Grupo Editorial Universitario.
Izzedin, R. & Pachajoa, A. (2009). Pautas, prácticas y creencias acerca de crianza... ayer y hoy. Liberabit, 15(2), 109-115.
López, F. & Ortiz, M. J. (2008). El desarrollo del apego durante la infancia. En F. López, I. Etxebarria, M. J. Fuentes & M. J. Ortíz (Coords.), Desarrollo afectivo y social (pp. 41-64). Madrid: Pirámide.
Martínez, F., Salazar, A., & Infante, A. (2013). Instrumento atribucional para explorar modelos parentales: el proceso de construcción. En J. J. Gázquez, M. C. Pérez, M. M. Molero & R. Parra (Comps.), Investigación en el ámbito escolar: un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas (pp. 323-330). Almería: Grupo Editorial Universitario.
Muñoz, A. (2005). La familia como contexto de desarrollo infantil: dimensiones de análisis relevantes para la intervención educativa y social. Portularia, 5(2), 147-163.
Pajares, M. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
Palacios, J. (1987). Las ideas de los padres sobre sus hijos en la investigación evolutiva. Infancia y Aprendizaje, 39-40, 97 -111.
Palacios, J., Hidalgo, M. V., & Moreno, M. C. (1998). Ideologías familiares sobre el desarrollo y la educación infantil. En M. J. Rodrigo & J. Palacios (Coords), Familia y desarrollo humano (pp.181-200). Madrid: Alianza Editorial.
Real Academia Española. (2001). Diccionario de la Lengua Española (22.a ed.). Madrid: Espasa Calpe. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=BFxV7jl
Reyna, C. (2012). Alcoholismo parental y desempeño social en niños: el rol mediador del clima familiar. Liberabit, 18(2), 117- 124.
Ridao, P. & Moreno, M. C. (2008). Percepción de los adolescentes y sus progenitores de la adolescencia como etapa evolutiva. Infancia y Aprendizaje, 31(4), 499-514.
Rodrigo, A., Ortale, S., Sanjurjo, A., Vojkovic, M., & Piovani, J. (2006). Creencias y prácticas de crianza en familias pobres del conurbano bonaerense. Archivos Argentinos de Pediatría, 104(3), 203-209.
Rodríguez, R. (2010). Juventud, familia y posmodernidad: (des)estructuración familiar en la sociedad contemporánea. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 20(57), 39-55.
Salgado, A. C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78.
Solís-Cámara, P., Arámbula, C., Íñiguez, D., & Vargas, R. (2014). Estilos culturales vs. estilos contraculturales en universitarios y su relación con la crianza. Liberabit, 20(2), 251-259.
Solís-Cámara, P. & Díaz, M. (2007). Relaciones entre creencias y prácticas de crianza de padres con niños pequeños. Anales de Psicología, 23(2), 177-184.
Triana, B. (1991). Las concepciones de los padres sobre el desarrollo: teorías personales o teorías culturales. Infancia y Aprendizaje, 14(54), 19-40.
Valdivia, C. (2008). La familia: concepto, cambios y nuevos modelos. La Revue du REDIF, 1, 15-22.
Van Barneveld, H. O., Rodríguez, B., & Robles, E. (2012). La percepción de la crianza en padres, madres e hijos adolescentes pertenecientes al mismo núcleo familiar. Liberabit, 18(1), 75-82.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright: In the event that the manuscript is approved for future publication, the authors retain the copyright and assign to the journal the rights to publish, edit, reproduce, distribute, exhibit, and communicate nationally and internationally in the various databases, repositories and portals.
Self-archiving policy: The author can share, disseminate, and publicize his research published by the media (e.g., academic social networks, repositories, and portals) available on the web. During the editorial review process, the journal will provide the author with the previous versions (post-print) which should NOT be disclosed by any media, only for personal use and for final approval. Liberabit will send the author the final version of the article (published version) in PDF and HTML to be shared, disseminated and disclosed by the media available on the web. After the publication of the articles, the authors can make other independent or additional agreements for the non-exclusive dissemination of the version of the article published in this journal (publication in books or institutional repositories), provided that it is indicated with the respective reference that the work has been published for the first time in this journal.