Perception of rearing in parents and adolescent children belonging to the same family nucleus
Keywords:
Adolescents, Rearing, Family, Fathers, Mothers.Abstract
The perception of upbringing in parents and adolescent children belonging to the same family nucleus was investigated to detect the similarities and differences in their perspectives concerning family socialization. The sample was non-probabilistic intentional type of 180 participants (60 mothers 60 fathers and 60 children) from Tolucas municipality, Mexico. The Scale of Perception of Rearing developed by Oudhof, Gonzalez Arratia, Rodriguez and Unikel (2008) was applied, which consists of 32 items grouped into three factors: interest in childrens activities, support and guidance. High averages were found in all groups, indicating that both parents and children consider that rearing tasks are carried out frequently. It is concluded that agreement dominates among the family members of this study about the characteristics of socialization process at home.
Downloads
References
Casullo, M. & Fernández, M. (2008). Percepción sobre estilos e inconsistencia parentales en adolescentes. Estudios de Psicología, 25(1), 25-49.
Ceballos, E. & Rodrigo, M. (2001). La familia como contexto de desarrollo de los hijos. En J. Palacios & M. Rodrigo (Eds.), Familia y desarrollo humano (pp. 225-243). Madrid: Alianza.
Esteinou, R. (2008). La familia nuclear en México: Lecturas de su modernidad. Siglo XVI al XX. México: CIESAS/Miguel Ángel Porrúa.
Flores, M., Cortés, M. & Góngora, E. (2008). Familia, crianza y personalidad: Una perspectiva etnopsicológica. Mérida: Universidad Autónoma de Yucatán.
García, B. & De Oliveira, O. (2006). Las familias en el México metropolitano: Visiones femeninas y masculinas. México: El Colegio de México.
García, E. (2010). Percepción de crianza en alumnos de una secundaria rural. Tesis de licenciatura. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.
Garduño, L. & Cervantes, D. (1995). Prácticas de crianza en familias participantes en un proyecto de desarrollo comunitario en el Estado de Puebla. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXV (3), 87-108.
Georgas, J. (2006). Family and family change. En J. Georgas, J. Berry, F. van de Vijver, C. Kaðitçibaþi. & Y. Poortinga, Families across cultures. A 30-nation psychological study (pp. 1-50). Cambridge: University Press.
Gracia, E. & Musitu, G. (2000). Psicología social de la familia. Barcelona: Paidós.
Iglesias de Ussel, J. (2001). La familia española en el contexto europeo. En J. Palacios & M. Rodrigo (Eds.), Familia y desarrollo humano (pp. 91-114). Madrid: Alianza.
Márquez, M., Guzmán, L., Villalobos, J., Pérez, V. & Reyes, M. (2007). Datos psicométricos del EMBU-1 «Mis memorias de crianza» como indicador de la percepción de crianza en una muestra de adolescentes de la Ciudad de México. Salud Mental, 30(2), 58-66.
Musitu, G. & Cava, M. (2001). La familia y la educación. Barcelona: Octaedro.
Oliva, A. (2006). Factores familiares y desarrollo adolescente. Anuario de Psicología de la Universitad de Barcelona, 37(3), 209-223.
Oudhof, H., González, N., Rodríguez, B. & Unikel, C. (2008). Escala de Percepción de Crianza para Jóvenes. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.
Oudhof, H. & Rodríguez, B. (2010). La percepción de la crianza en jóvenes universitarios. Revista Mexicana de Psicología, Número especial (Memoria en Extenso XVIII Congreso Mexicano de Psicología), 363-364.
Palacios, J., Hidalgo, M. & Moreno, M. (2001). Familia y vida cotidiana. En J. Palacios & M. Rodrigo (Eds.), Familia y desarrollo humano (pp. 71-90). Madrid: Alianza.
Palacios, J. & Rodrigo, M. (2001). La familia como contexto de desarrollo humano. En J. Palacios & M. Rodrigo (Eds.), Familia y desarrollo humano (pp. 25-44). Madrid: Alianza.
Poortinga, Y. & Georgas, J. (2006). Family portraits from 30 countries: An overview. En J. Georgas, J. Berry, F. van de Vijver, C. Kaðitçibaþi & Y. Poortinga, Families across cultures. A 30-nation psychological study (pp. 90-99). Cambridge: University Press.
Requeña, M. (2008). Los jóvenes en las sociedades contemporáneas. En C. Mingote & M. Requeña (Eds.), El malestar de los jóvenes. Contextos, raíces y experiencias (pp. 41-66). Madrid: Díaz de Santos.
Rice, P. (2000). Adolescencia, desarrollo, relaciones y cultura. Madrid: Prentice Hall.
Rodrigo, M., Máiquez, M., Padrón, I. & García, M. (2009). ¿Por qué y con qué intención lo hizo? Atribuciones de los padres y adolescentes en los conflictos familiares. Psicothema, 21(2), 268-273.
Rodríguez, M., Del Barrio, M. & Carrasco, M. (2009). ¿Cómo perciben los hijos la crianza materna y paterna? Diferencias por edad y sexo. Escritos de Psicología, 2(2), 10-18.
Ruano, R. & Serra, E. (2001). La familia con hijos adolescentes. Sucesos vitales y estrategias de afrontamiento. Barcelona: Octaedro.
Salles, V. & Tuirán, R. (1997). Mitos y creencias sobre la vida familiar. Revista Mexicana de Sociología, 59(2), 117-144.
Savater, F. (1997). El valor de educar. México: Instituto de Estudios Educativos y Sindicales de América.
Simón, M., Triana, B. & González, M. (2001). Vida familiar y representaciones de la familia. En J. Palacios & M. Rodrigo (Eds.), Familia y desarrollo humano (pp. 297-315). Madrid: Alianza.
Smetana, J. (1991). Adolescents and mothers evaluations of justifications for conflicts. New Directions for Child Development, 51, 71-86.
Smetana, J. (1995). Parenting styles and conceptions of parental authority during adolescence. Child Development, 60, 14241436.
Triana, B. & Simón, M. (1999). La familia vista por los hijos. En M. Rodrigo (Ed.), Contexto y desarrollo social (pp. 271304). Madrid: Síntesis.
Updegraff, K., Delgado, M. & Wheeler, L. (2009). Exploring mothers and fathers relationships with sons versus daughters: Links to adolescent adjustment. Sex roles, 60(7-8), 559-574.
Viguer, P. & Serra, E. (1998). La infancia de fin de siglo. Madres trabajadoras, clima familiar y autonomía. Madrid: Síntesis.
Published
Issue
Section
License
Copyright: In the event that the manuscript is approved for future publication, the authors retain the copyright and assign to the journal the rights to publish, edit, reproduce, distribute, exhibit, and communicate nationally and internationally in the various databases, repositories and portals.
Self-archiving policy: The author can share, disseminate, and publicize his research published by the media (e.g., academic social networks, repositories, and portals) available on the web. During the editorial review process, the journal will provide the author with the previous versions (post-print) which should NOT be disclosed by any media, only for personal use and for final approval. Liberabit will send the author the final version of the article (published version) in PDF and HTML to be shared, disseminated and disclosed by the media available on the web. After the publication of the articles, the authors can make other independent or additional agreements for the non-exclusive dissemination of the version of the article published in this journal (publication in books or institutional repositories), provided that it is indicated with the respective reference that the work has been published for the first time in this journal.