University Studies Goal Setting in Feminine Scholarship Students of Beca 18 Program

Autores

DOI:

https://doi.org/10.24265/liberabit.2024.v30n2.803

Palavras-chave:

social cognitive career theory, motivation, self-efficacy, social inclusion

Resumo

Background: Recent studies (Jemini-Gashi et al., 2019; Troy, 2023) found that social support, self-efficacy and agency contribute to the construction of university studies goal setting. These factors are especially relevant in Peru, characterized by inequalities and gaps in access to Higher Education, particularly for women in rural areas. Objective: Based on the Social Cognitive Career Theory, this study seeks to understand the experiences that contributed to the university studies goal setting in young women from rural areas. Method: Four interviews were conducted with young scholarship recipients using a thematic approach and design. Results: Findings indicate that this process involves evaluating the objective of pursuing university studies considering contextual (family expectations, role models, narratives) and individual factors (future expectation, self-efficacy, agency); and evaluate applying to a study center, which includes considering the career and university within the framework of the Beca 18 program. Conclusion: The goal of pursuing a university degree involves a series of internal challenges that must align with what the context offers and demands, while also seeking to improve their quality of life. The study poses challenges for educational support programs to reduce context gaps.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Gonzalo Eduardo Rivera Talavera, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú.

    Profesor contratado e investigador del departamento de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Especialista en políticas educativas. Su interés en la investigación son los estudios en desarrollo humano y educación.

  • Marjhori Xiomi Gómez Matos, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú

    Asistente de docencia del departamento de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Asistente de investigación del Grupo Motivación y Emoción, MOTEM-PUCP. Su interés en la investigación son los estudios en psicología comunitaria y desarrollo humano.

  • Ivone Fiorela Gamboa Sánchez, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú

    Estudiante en la Facultad de Psicología de la PUCP. Su interés en la investigación son los estudios en psicología social.

  • Koshova Qhaswa Molero Javier, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú

    Estudiante en la Facultad de Psicología de la PUCP. Su interés en la investigación son los estudios en políticas públicas.

  • Rosalía Magdalena Garrido Paredes, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú

    Estudiante en la Facultad de Psicología de la PUCP. Su interés en la investigación son los estudios en diseño, implementación y evaluación de políticas públicas en educación.

  • Diego Alejandro La Rosa Ferreyra, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú

    Estudiante en la Facultad de Psicología de la PUCP. Su interés en la investigación son los estudios en desarrollo humano.

Referências

Aramburú, C., & Núñez, D. (2019). Las razones del miedo: deserción temprana de Beca 18. Jóvenes, Interculturalidad y Educación Superior, 37(43), 255-258. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201902.011

Avendaño, K., Magaña, D., & Flores, P. (2020). Influencia familiar en la elección de carreras STEM (Ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas) en estudiantes de bachillerato. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 515-531. https://doi.org/10.6018/rie.366311

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic Analysis. En H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA Handbook of Research Methods in Psychology (pp. 57-71). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004

Chávez, C. (2023a). Género y educación superior: una mirada al sistema universitario peruano desde las trayectorias estudiantiles. Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/4056811/Documento%20N%C2%B0%201.pdf

Chávez, L. A. (2023b, 14 de agosto). La desigualdad social, desafíos y perspectivas. El Peruano. https://www.elperuano.pe/noticia/220570-la-desigualdad-socialdesafios-y-perspectivas

Fantinelli, S., Esposito, C., Carlucci, L., Limone, P., & Sulla, F. (2023). The Influence of Individual and Contextual Factors on the Vocational Choices of Adolescents and Their Impact on Well-Being. Behavioral Sciences, 13(3), 233. https://doi.org/10.3390/bs13030233

Ginevra, M. C., Nota, L., & Ferrari, L. (2015). Parental Support in Adolescents’ Career Development: Parents’ and Children’s Perceptions. The Career Development Quarterly, 63(1), 2-15. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2015.00091.x

Gobierno del Perú. (2021, 12 de octubre). ¿Qué requisitos debes cumplir para postular al concurso Beca 18-2022? [nota de prensa]. https://www.gob.pe/institucion/pronabec/noticias/543857-que-requisitos-debes-cumplirpara-postular-al-concurso-beca-18-2022

Gustin, C. (2015). Factores que influyen en la demanda de educación superior de la población rural adolescente entre los 14 y 21 años de edad, del municipio del Cerrito Valle [tesis de licenciatura, Universidad del Valle]. https://es.scribd.com/document/407940347/Factores-que-influyen-en-la-demanda-de-la-educacionsuperior-en-la-poblacion-rural

Guzmán-Yacaman, J., & Reyes-Bossio, M. (2018). Adaptación de la Escala de Percepción Global de Estrés en estudiantes universitarios peruanos. Revista de Psicología, 36(2), 719-750. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20033/20036

Gwelo, A. S. (2019). Determinants of Career Choice among University Students. MOJEM: Malaysian Online Journal of Educational Management, 7(1), 1-19. https://mojem.um.edu.my/article/view/15758

Hanna, A., & Rounds, J. (2020). How Accurate are Interest Inventories? A Quantitative Review of Career Choice Hit Rates. Psychological Bulletin, 146(9), 765-796. https://doi.org/10.1037/bul0000269

Herrera, D., Arakaki, M., Dammert, M., & Lira, B. (2022). Orientación futura, bienestar y rendimiento en universitarios de un programa de tutoría durante la pandemia COVID-19. Revista Peruana de Investigación Educativa, 17, 151-178. https://revistas.siep.org.pe/index.php/RPIE/article/view/353/350

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2021a). Estadísticas del Bicentenario. INEI. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1806/files/downloads/Libro.pdf

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2021b). Perú. Resultados definitivos de los censos nacionales 2017. Tomo I. INEI. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1544/

Jemini-Gashi, L., Duraku, Z., & Kelmendi, K. (2019). Associations Between Social Support, Career Self-Efficacy, and career indecision among youth. Current Psychology, 40, 4691-4697. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00402-x

Kim, M. S., & Seo, Y. S. (2014). Social Cognitive Predictors of Academic Interests and Goals in South Korean Engineering Students. Journal of Career Development, 41(6), 526-546. https://doi.org/10.1177/0894845313519703

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a Unifying Social Cognitive Theory of Career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122. https://doi.org/10.1006/jvbe.1994.1027

Lent, R., & Brown, S. (2019). Social Cognitive Career Theory at 25: Empirical Status of the Interest, Choice, and Performance Models. Journal of Vocational Behavior,115(3), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2019.06.004

Li, J., Mau, W. C., Chen, S. J., Lin, T. C., & Lin, T. Y. (2019). A Qualitative Exploration of STEM Career Development of High School Students in Taiwan. Journal of Career Development, 48(2), 120-134. https://doi.org/10.1177/0894845319830525

Liguori, E., Winkler, C., Vanevenhoven, J., Winkel, D., & James, M. (2019). Entrepreneurship as Career Choice: Intentions, Attitudes and Outcome Expectations. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 32(4), 311-331. https://doi.org/10.1080/08276331.2019.1600857

Mau, W.-C. J., Chen, S.-J., & Lin, C.-C. (2021). Social Cognitive Factors of Science, Technology, Engineering, and Mathematics Career Interests. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 21(1), 47-60. https://doi.org/10.1007/s10775-020-09427-2

Ministerio de Educación del Perú. (2022). Evaluación Muestral de Estudiantes 2022: ¿Qué aprendizajes logran nuestros estudiantes? http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2023/06/Reporte-Nacional-EM-2022.pdf

Mozahem, N., Ghanem, C., Hamieh, F., & Shoujaa, R. (2019). Women in Engineering: a Qualitative Investigation of
the Contextual Support and Barriers to Their Career Choice. Women’s Studies International Forum, 74, 127-136. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2019.03.014

Organización Internacional para las Migraciones. (2024). Reducción de desigualdades en el mundo. https://www.iom.int/es/reduccion-de-desigualdadesen-el-mundo

Padilla-Hernández, A., Gámiz-Sánchez, V., & Romero-López, A. (2019). Validación del contenido de un guion de entrevista sobre la competencia digital docente en Educación Superior. Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, (32), 1-16. https://scielo.pt/pdf/rist/n32/n32a02.pdf

Pedroza, R., & Villalobos, G. (2009). Políticas compensatorias para la equidad de la educación superior en Argentina, Bolivia y Venezuela. Revista de la Educación Superior, 38(4), 33-48. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v38n152/v38n152a3.pdf

Pistrang, N., & Barker, C. (2012). Varieties of Qualitative Research: A Pragmatic Approach to Selecting Methods. APA Handbook of Research Methods in Psychology, 2, 5-18. https://doi.org/10.1037/13620-001

Programa Nacional de Becas y Crédito Educativo. (2023). Bases del concurso Beca 18, 2023. http://www.pronabec.gob.pe/descargas2022/setiembre/Bases%20del%20concurso%20Beca%2018-2023.pdf

Rascován, S. (2023). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Tilde editora. https://www.tilde-editora.com.ar/la-orientacion-vocacional

Rodríguez, Y. (2020). Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional Beca 18. Revista de Sociología, 31, 39-54. https://doi.org/10.15381/rsoc.v0i31.19275

Schunk, D., & DiBenedetto, M. (2019). Motivation and Social Cognitive Theory. Contemporary Educational Psychology, 60(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101832

Schunk, D., & Usher, E. (2019). Social Cognitive Theory and Motivation. In R. M. Ryan (Ed.), The Oxford Handbook of Human Motivation (2.a ed., pp. 11-26). Oxford University Press.

Seginer, R. (2009). Future Orientation: Developmental and Ecological Perspectives. Springer Science. https://doi.org/10.1007/b106810

Sen, A. (1999). Desarrollo y libertad. Editorial Planeta. https://indigenasdelperu.files.wordpress.com/2015/09/desarrollo_y_libertad_-_amartya_sen.pdf

Troy, M. (2023). The Effects of Perceived Encouragement During Adolescence on Female Career Choice. The Humanistic Psychologist, 51(3), 260-280. https://doi.org/10.1037/hum0000281

Vilela, P., Sánchez, J., & Chau, C. (2021). Desafíos de la educación superior en el Perú durante la pandemia por la COVID-19. Desde el Sur, 13(2), 1-11. https://doi.org/10.21142/DES-1302-2021-0016

Wang, D., Xiping, L., & Deng, H. (2022). The Perspectives of Social Cognitive Career Theory Approach in Current Times. Frontiers in Psychology, 13(1023994), 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1023994

Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2020). 35 Years of Research on Students’ Subjective Task Values and Motivation: A Look Back and a Look Forward. In A. J. Elliot (Ed.), Advances in Motivation Science (pp. 161-198). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/bs.adms.2019.05.002

Zamora, M., & Cervera, C. (2016). Orientación vocacional y proyecto de vida: encrucijadas y respuestas en el nivel medio superior. Jóvenes en la Ciencia, 2(1). 939-942. https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/1252/877

Publicado

2024-10-01

Edição

Seção

Artículos de investigación

Como Citar

University Studies Goal Setting in Feminine Scholarship Students of Beca 18 Program. (2024). LIBERABIT. Revista Peruana De Psicología, 30(2), e803. https://doi.org/10.24265/liberabit.2024.v30n2.803

Artigos Semelhantes

1-10 de 201

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.