Psychometric Properties of a Job Satisfaction Scale in a Transnational Company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/liberabit.2023.v29n1.681

Keywords:

Generic Job Satisfaction Scale, psychometric properties, validity, reliability, norms

Abstract

Background: The study of job satisfaction is currently approached from an integrative perspective, incorporating various classical and contemporary theories. In Peru, the post-pandemic period has brought about new labour needs, which highlight the importance of having reliable and valid measurement instruments to assess job satisfaction. The Generic Job Satisfaction Scale has demonstrated these quality characteristics. Objective: The aim of this study is to evaluate the psychometric characteristics of the Generic Job Satisfaction Scale created by MacDonald and MacIntyre in 1997 and adapted by Salessi and Omar in 2016 for use in a company in Lima. Method: The study employed a quantitative approach with a descriptive, non-experimental, and instrumental design, with a prospective and cross-sectional methodology, and psychometric analysis. The sampling technique employed was non-probabilistic with a total of 300 employees participating in the study. Results: Content validity evidence was obtained through representativeness, and Exploratory Factor Analysis identified a single factor that explained most of the variability (54.57%) of the items with factorial loads between .54 and .94. The model was tested using Confirmatory Factor Analysis, and optimal results were obtained in the re-specified model (CMIN/DF = 2.24; GFI = .98; RMSEA = .64; CFI = .98; TLI / NNFI = .97; SRMR = .03). Reliability indices were high (a = .86; w = .86), identifying evidence of convergent validity with Engagement, with a positive and moderate correlation (p < .01, rho = .498; CR = .88; AVE = .52). Conclusions: Adequate evidence of psychometric properties was found, and general normative data were established for the study sample.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, L., Omar, A., & Salessi, S. (2020). Escala de satisfacción laboral genérica: cualidades psicométricas de la versión portuguesa adaptada. Avaliação Psicológica, 19(4), 361-370. https://dx.doi.org/10.15689/ap.2020.1904.15804.02

Alarcón, R. (2008). Métodos y Diseños de Investigación del Comportamiento. Editorial Universidad Ricardo Palma.

Ato, J., López-García, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Álvarez-Vaz, R., & Vernazza, E. (2013). Aplicación de los modelos de ecuaciones estructurales para el estudio de la satisfacción estudiantil en los cursos superiores de FCCEEyA. Udelar. FCEA-IESTA. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27735.37282

Barreto, M. (2013). Satisfacción laboral en una empresa textil peruana. Revista Científica de Administración, 1(1), 79-87.

Boluarte, A., & Merino, C. (2015). Versión breve de la escala de satisfacción laboral: evaluación estructural y distribucional de sus puntajes. Liberabit, 21(2), 235-243.

Calderón-De La Cruz, G. A., Merino, C., Reyes, I., & Luna, K. V. (2022). Validación en trabajadores peruanos de la versión ultra reducida del Utrech Work Engagement. Archivos de Prevención de Riesgos Laborales, 25(1), 25-33. https://doi.org/10.12961/aprl.2022.25.01.03

Campana, G., & Pérez, K. (2019). Sentido de pertenencia y satisfacción laboral en trabajadores de una empresa comercial de telecomunicaciones de Lima Metropolitana. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 12(1), 77-84. https://doi.org/10.17162/rccs.v12i1.1209

Castro, F. (2021). La imagen corporativa y la satisfacción laboral. Estudio correlacional con trabajadores limeños [tesis de bachiller, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. Repositorio académico UPC. http://hdl.handle.net/10757/621642

Cheung, G., & Rensvold, R. (2002).: Evaluating Goodness-of-Fit Indexes for Testing Measurement Invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5

Chuco, V., Álvarez, J., Anderson, M., & Cuba, L. (2020). El trabajo remoto y el desempeño laboral en el marco del COVID-19. Review of Global Management, 6(1), 50-55. https://revistas.upc.edu.pe/index.php/rgm/article/download/1489/1194/

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Sectores y empresas frente al COVID-19: Emergencia y reactivación (Reporte N.° 4). Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45734/4/S2000438_es.pdf

Díaz, D. (2021). Efectos del engagement en el Perú [tesis de licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio institucional. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/8763

Escurra, L. (1988) Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6(1-2), 103-111. https://www.researchgate.net/publication/270339510_Cuantificacion_de_la_validez_de_contenido_por_criterio_de_jueces

Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312

Frost, M., Frost, M., Reeve, B., Liepa, A., & Stauffer, J. (2007). What Is Sufficient Evidence for the Reliability and Validity of Patient-Reported Outcome Measures? Value in Health, 10(2), 94-105. https://doi.org/10.1111/j.1524-4733.2007.00272.x

Hair J., Howard, M., & Nitzl, C. (2020). Assessing Measurement Model Quality in PLS-SEM Using Confirmatory Composite Analysis. Journal of Business Research, 109(1), 101-110. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.069

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.

Huayanay, L. (2018). Espacios Virtuales de Posgrado (EVP), EI2105. Muestreo. Consultado el 12 de abril de 2021. https://www.posgradovirtualupch.pe/ep/mod/book/tool/print/index.php?id=3710

Jordan, M., (2021). Valor de corte de los índices de ajuste en el análisis factorial confirmatorio. Psocial, 7(1), 66-71. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2422-619X2021000100066

Judge, T. A., & Kammeyer-Mueller, J. D. (2012). Job Attitudes. Annual Review of Psychology, 63(1), 341-367. https://doi:10.1146/annurev-psych-120710-100511

Judge, T. A., Weiss, H. M., Kammeyer-Mueller, J. D., & Hulin, C. L. (2017) Job Attitudes, Job Satisfaction, and Job Affect: A Century of Continuity and of Change. Journal of Applied Psychology. 102(3), 356-374 http://dx.doi.org/10.1037/apl0000181

Kline, P. (1999). Handbook of Psychological Testing. Routledge.

Kline, R. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. The Guilford Press.

Livingston, H. (2005). Advantages of Item Response Theory Over Traditional Measures of Ability in Medical Education Assessment. Medical Education, 39(4), 443-451. http://doi: 10.1111/j.1365-2929.2005.02117.x

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de psicología, 3(30), 1151-1169. http://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López-Aguado, M., & Gutiérrez-Provecho, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1-14. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057

MacDonald, S., & MacIntyre, P. (1997). The Generic Job Satisfaction Scale: Scale Development and its Correlates. Employee Assistance Quarterly, 13(2), 1-16. https://doi.org/10.1300/J022v13n02_01

Manly, J. (2004). Multivariate Statistical Methods: A Primer (4th ed.). Chapman & Hall/CRC.

Olivas, L., & Cipriani, C. (2022). Escala de timidez revisada (ETR-13): propiedades psicométricas en adolescentes peruanos. Literabit, 28(1), 1-16.

Palma, S. (2005). Escala de Satisfacción Laboral (SL-SPC). Editora y Comercializadora Cartolán.

Pérez, P. (2011). Satisfacción Laboral: Una revisión actual de la aplicación del concepto de Satisfacción Laboral y su Evaluación - Hacia un modelo integrador. Universidad Abierta Interamericana.

Portales, C., Araiza, Z., & Velarde, E. (2012). La satisfacción laboral y la rotación de personal en una mediana empresa del sector transportista. Retos de las Ciencias Administrativas desde las Economías Emergentes: Evolución de Sociedades, 601-683. http://acacia.org.mx/busqueda/pdf/15_PF601_Satisfacci__n_Laboral_y_Rotaci__n_de_Personal.pdf

Ramos, M., & Plata, A. (2015). Correlación policórica en el análisis de factores con variables ordinales. Matemática, 13(1),37-42. http://www.revistas.espol.edu.ec/index.php/matematica/article/view/487

Robbins, S., & Judge, T. (2009). Comportamiento Organizacional (13.a ed.). Pearson Educación.

Salessi, S., & Omar, A. (2016). Satisfacción Laboral Genérica. Propiedades psicométricas de una escala para medirla. Alternativas en Psicología, 93-108. http://alternativas.me/attachments/article/116/8%20-%20Satisfacci%C3%B3n%20Laboral%20Gen%C3%A9rica.pdf

Salessi, S., De Andrade, A. L., & Omar, A. (2020). Factorial Invariance of the Generic Job Satisfaction Scale in Argentina and Brazil. Avances en Psicología Latinoamericana, 38(2), 1-14. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.7477

Salessi, S., Omar, A., & De Andrade, A. (2021). Escala de Satisfacción Laboral Genérica: Baremos regionales para Argentina y Brasil. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 13(2) 1-12. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/483/4832571007/index.html

Salgado, L. (2009). Instrumentos de marketing aplicados a la compra de productos ecológicos: un caso de estudio entre Barcelona, España y La Paz, México [tesis de doctorado, Universidad de Barcelona]. Depósito digital. http://hdl.handle.net/2445/35375

Schaufeli, W., Shimazu, A., Hakanen, J., Salanova, M., & De Witte, H. (2017). An Ultra-Short Measure for Work Engagement: TheUWES-3 Validation Across Five Countries. European Journal of Psychological Assessment, 35(4) http://doi.org/10.1027/1015-5759/a000430

Villavicencio, M., & Rubio, S. (2015). Satisfacción laboral en una empresa minera peruana. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 31(1), 35-41.

Zinbarg, R., Revelle, W., Yovel, I., & Li, W. (2005). Cronbach's α, Revelle's β, and McDonald's ωh: Their Relations with Each Other and Two Alternative Conceptualizations of Reliability. Psychometrika, 70(1), 123-133. http://doi.org/10.1007/s11336-003-0974-7

Published

2023-06-30

Issue

Section

Research articles

How to Cite

Psychometric Properties of a Job Satisfaction Scale in a Transnational Company. (2023). LIBERABIT. Revista Peruana De Psicología, 29(1), e681. https://doi.org/10.24265/liberabit.2023.v29n1.681

Similar Articles

1-10 of 197

You may also start an advanced similarity search for this article.